divendres, 26 de novembre de 2010

Gratinat de patata "on my way" & "on the way"

EL MEU GRATINAT!
Encara que sigui un gran amant de la cuina, després d'haver-m'hi passat 12 hores en un sol dia, la veritat és que el que ve més de gust és que algú em faci el sopar.  Però com que la Rosi no és molt destre en els fogons, sempre em toca a mi.  Ella és molt destre en dir "Sí, senyor! Això està bo... Moc la cua i aixeco les orelles!".  A les 5 de la tarda ja pensava què diantre em faria per sopar.  I avui li ha tocat al meu nou company de cuina, l'Edu, un noi de 19 anys que ha estudiat cuina i, quan el veig treballar, em cau la baba perquè se li veu que li agrada el que fa.  Serà d'aquells que d'aquí a uns anys el veurem a les revistes i marcarà pautes (i no pas per ser delinqüent, evidentment!).
Resumint, que li ha toca a l'Edu decidir què podria sopar jo (i dic només decidir perquè no s'ha brindat en fer-me'l... mecatxis...): "Un gratén -gratin- de patates", em diu com si tothom l'entenés!  I clar, com que jo sóc fet i deixat estar, no sabia ni de què em parlava.  Breu, que m'ho explica.  Resulta que el tal Gratén porta crema de llet.  I ara em perdonareu els que us passeu mitja vida cuinant amb crema de llet, que no tinc res en contra vostra, ni en contra les vaques, ni en contra la llet... però és que, personalment, trobo que se n'abusa massa.  I ara que ja porto una temporada revisant i mirant llibres de cuina que es fa aquí a Espanya des de l'edat mitjana, no trobo enlloc receptes que portin crema de llet.  Suposo que encara estem massa influenciats per la Nouvelle Cuisine, que en pau descansi!  Hi ha espessidors i emulsionants més sans que la crema de llet!  És un plat apte per a vegetarians!

Bé, avui m'he fet el Gratén de l'Edu, "on my way" -és a dir, a la meva manera-, "on the way" -tal com m'ha vingut bé-.  I he utilitzat la melmelada de Pebrot Escalivat amb Vermut de El Rebost de l'Empordanet(r)

INGREDIENTS:

PROCEDIMENT:
  1. En una safata de forn, hi posem unes gotes d'oli d'oliva al fons i farem un llit de patates tallades ben primes amb el tallafiambres.
  2. Ho salpebrem i hi afegim una mica de mozzarella ratllada.
  3. Hi afegim unes miques d'herbes de Provença i unes gotes d'oli d'oliva.
  4. Amb la ceba de Figueres, també la tallem ben primeta amb el tallafiambres i muntem una capa de ceba al damunt de 3.
  5. Damunt de la ceba hi estenem la melmelada de Pebrot Escalivat.
  6. Ara, hi afegim una altra vegada Mozzarella, ho salpebrem i hi tirem un rajoliu d'oli.
  7. Aneu fent pisos fins a omplir la safata.
  8. A dalt de tot, hi afegiu orenga i una mica de mozzarella.
  9. Ho poseu al forn a 230ºC.
  10. Quan veieu que s'està a punt d'acabar la cocció, ho traieu del forn i hi poseu formatge per a gratinar. Ho torneu a posar al forn i quan el formatge s'ha enfosquit, ja podeu apagar-lo, treure'l i emplatar.
CLICADA D'ULL --> Una altra manera de lligar els pisos i fer que s'assembli més a la recepta original de l'Edu amb la crema de llet, és usar la llet d'ametlles que hi ha en aquest post.  En aquest cas, si feu llet d'ametlla per cuinar com a substitut de la crema de llet, no hi poseu tant de sucre i afegiu-hi sal!

BONA GRATINADA I BON PROFIT!

3 comentaris:

  1. Quo bo!!! y que sencillo no dejaremos de probarlo en un gran agape como acompañamiento lo veo.
    Moltes gràcies

    ResponElimina
  2. Espero vuestros comentarios cuando lo cocinéis!

    ResponElimina
  3. Et deixo aquest comentari per fer-te saber que t’hem inclòs en el llistat de blocs en català que tenim al nostre bloc, Olleta de verdures. Des de ja fa més de tres anys intentem aplegar dins la secció “Gastrosfera.cat” tots els blocs que, d’alguna manera, parlen de cuina en català. Si prefereixes no ser-hi, només ens ho has de dir!
    Espero que gaudeixis molt fent el bloc!
    Salut!

    ResponElimina

Gràcies per haver-me llegit. Digues-me alguna cosa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...